In de bouw draait duurzaamheid allang niet meer alleen om materialen. Ook de logistiek komt in beeld. Opdrachtgevers willen steeds vaker weten hoeveel uitstoot hun projecten veroorzaken. Dat gaat niet alleen over CO₂, maar ook over stikstof.
Binnen Rensa Family Company, de logistieke partner van Gévier is deze ontwikkeling al in gang gezet. Eerder schreven we erover in Een Warm Bad (juli 2023, red.). Sindsdien zijn grote stappen gezet. Dankzij BigMile, een gespecialiseerd softwareplatform, is inmiddels nauwkeurig in beeld hoeveel CO₂ de logistiek uitstoot. Dat kan per project, per klant of levering. Binnenkort komt daar ook de allocatie van stikstof bij. Daarmee bedoelen we NOx: stikstofoxiden die vrijkomen bij verbranding van brandstoffen in voertuigen.
Kwaliteit van data
BigMile analyseert logistieke data en berekent de uitstoot per transportbeweging. Daarbij wordt gewerkt met verschillende kwaliteitsniveaus. Gévier werkt op het hoogste niveau: goud. Dat is vooral te danken aan het feit dat Rensa Family Company het transport in eigen beheer heeft. Er wordt voornamelijk gereden met eigen vrachtwagens.
“We hebben directe toegang tot de brondata,” zegt duurzaamheidscoördinator Jur Hofland. “Die komt uit onze eigen systemen, van onze eigen vrachtwagens. Bij uitbesteed transport moet je vertrouwen op data van derden. Dat maakt het minder precies.”
Met een datascope van ruim 95 procent is er inzicht in vrijwel alle transportbewegingen. De gebruikte rekenmethode voor CO₂ is gecertificeerd en internationaal erkend. Dat is een belangrijk voordeel voor klanten die moeten rapporteren volgens de CSRD-richtlijnen. Dat zijn Europese regels die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun impact op mens en milieu.
Betrouwbaarheid
Maandelijks leest BigMile geplande kilometers, voertuiggegevens en brandstofverbruik in vanuit het planningssysteem. Die nauwkeurige gegevensinvoer is cruciaal voor een betrouwbare berekening van de uitstoot. "De kwaliteit van die data is straks bepalend," zegt Simone Verbeek, managementassistent van de afdeling Transport. “Als klanten straks rapportageverplichtingen krijgen, moeten ze kunnen vertrouwen op wat wij aanleveren.”
Volgens haar begint de bewustwording daar nu pas echt. Installateurs realiseren zich niet altijd dat ook het transport naar hun bedrijf onder Scope 3 valt. Dat betekent dat het meetelt als indirecte uitstoot in de keten. Verbeek: ,,Als dat besef er komt, kan het tot ander bestelgedrag leiden. Minder ritten betekent minder uitstoot. Dat besef groeit langzaam.”
Praktijkervaring
Op dit moment zijn de eerste rapportages al beschikbaar voor enkele klanten, als onderdeel van een leertraject. Hofland: “We willen vooral weten of dit echt waarde toevoegt. Is dit wat ze zoeken, zijn de rapportages naar wens? Met deze feedback kunnen we nog beter aansluiten op hun verwachtingen van onze klanten.”
Key accountmanager Dirk Roes ziet de vraag naar betrouwbare uitstootdata toenemen. "Vooral grote opdrachtgevers, zoals het Rijksvastgoedbedrijf, kijken niet alleen of je duurzame vrachtwagens gebruikt, maar willen ook weten hoeveel uitstoot jouw levering veroorzaakt. Kun je dat onderbouwen, dan sta je sterker."
Volgens Roes krijgen ook installateurs die meewerken aan dit soort projecten, steeds vaker de vraag naar deze gegevens. Roes: "In feite wordt van hen verwacht dat ze dit soort gegevens ook kunnen overleggen. Als groothandel kunnen wij hen daar dus echt bij helpen."
Vooruitlopen
Die vraag groeit. Volgens Roes komt de rol van Gévier en haar zusterbedrijven Rensa, Gafco en DTC, als koploper in duurzaamheid nog beter uit de verf. "We hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in verduurzaming, zeker in ons transport en het gebruik van HVO100. Hoe mooi is het als we die stappen nu ook aantoonbaar kunnen maken met goede data."
Volgens Roes is allocatie niet alleen een dienst aan klanten, maar ook een signaal naar de hele branche. Tegelijkertijd is het een manier om voorbereid te zijn op toekomstige eisen. "De regels van de overheid over woningbouw en stikstofbeleid zijn grillig. Maar één ding weten we zeker: het wordt niet soepeler. Je kunt beter nu je huis op orde hebben dan straks verrast worden door nieuwe maatregelen."
Stikstof in beeld
Naast CO₂ werkt Gévier ook aan inzicht in stikstofemissies. “We beschikken al over de juiste data,” aldus Hofland. "De rekenmethodiek is er ook al. Die is nog niet officieel gecertificeerd zoals bij CO₂, maar wel onderbouwd. BigMile is de NOx-module nog aan het door ontwikkelen. Wij helpen daarbij als testgebruiker."
In de toekomst kunnen installateurs dus niet alleen CO₂, maar ook stikstof toewijzen aan hun projecten. Daarmee maakt Gévier, samen met haar zusterbedrijven, de impact van logistiek op de leefomgeving steeds inzichtelijker.